torsdag 14 januari 2010

Mina tankar i skrift

Oj nu var det ett tag sedans jag bloggade. Eller det är det kanske inte? Hur ofta ska man igentligen göra inlägg? Hinner folk läsa dem när man lägger ut ofta? Eller tappar man intresset när det inte kommer tillräckligt många inlägg?
Bloggandet har blivit så stort ämne i media tycker jag. Eller så är det så att eftersom jag själv har börjat blogga så uppmärksammas jag mer än innan på ämnet. Enligt media så bloggar "storbloggare" 10 inlägg per dag. Hur kan man då skaffa inspiration mellan inläggen? Då måste man ju hela tiden ha prestationsångest inför vad man ska skriva om nästa gång. En annan tanke är vems skull jag bloggar för. Min egen eller mina läsare? Jag tycker det är jättekul att gå in på min egen blogg och se att jag har 7 läsare. Då kommer följdfrågorna. Vilka är dessa 7 personer? Har de hamnat på min blogg av misstag eller är det faktiskt samma 7 som kommer tillbaka dag efter dag. Och de dagar jag går in och ser att den enda läsaren jag har haft är migsjälv så svider det lite av prestationsångest för att jag inte är lika intressant och påhittigt som alla de jättefina bloggar som jag själv följer dag ut och dag in. Men då intalar jag mig själv att jag kan ju inte bara kopiera alla andra för jag måste ju få ha min blogg på mitt sätt. Annars hade det ju inte varit min blogg.



-- Posted from my iPhone

5 kommentarer:

  1. Jag ramlade i alla fall in här för att du lämnade ett tassavtryck hos mig! :)

    Jag börjar själv ha så många läsare att det är svårt att hänga med, och alltid har jag lite dåligt samvete för att jag inte hinner besöka alla som kommenterar. men jag övar mig i att förstå att jag inte ska behöva det...

    SvaraRadera
  2. Men jag är en trogen läsare, så jag är nog en av dom sju;) Man blir lite knäpp som bloggare tycker jag, för visst är det kul att någon läser vad man skriver, men inte helt nödvändigt. jag kan ibland känna prestationsångest om ingen läser. men kommer snabbt på att det är dumt att känna så. Bloggen tar tid och det är inte alla som har. Fortsätt blogga du är jättemysig:))
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  3. Dom sista två meningarn är ju SÅÅÅ RÅTT!! Precis så ska det vara!!!
    Jag gillar din blogg!
    Såg hos en annan idag att hon fått en fin NoaNoa börs och då tänkte jag direkt på dig! Noa Noa = Johanna :)

    Hoppas du får en mysig helg! (och att du är ledig)
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  4. SÅÅÅÅÅ RÄTT ska det ju förståss stå!! :) Annara fick det ju en HELT annan mening :)
    /Eva

    SvaraRadera
  5. Hej Johanna, vacker krok och sött hjärta och vilken livnjutardag ni hade nedan! Snygg Noa-noamodell också!

    Ja, bloggvärlden är en värld för sig. Men en kul värld. Det tar dock sin tid att få upp en "kundkrets", för mej tog det drygt ett år, plus ett himla intensivt kommenterande, just för att bli sedd.

    Här, i denna genre, bjussar vi på vår inredning och andra tips o köpråd. Jag brukar tänka, vi gillar ju alla att se sådant, skulle vi sluta blogga skulle vi ju inte ha några fina sidor att besöka! Om jag ska få gotta mej åt andra bloggar måst jag ju bjuda på ngt i gengäld!

    Men 10 inlägg på en dag låter tufft: ) jag gör inlägg varannan dag, för att jag tycker det är så kul!

    Man bloggar lika mycket för sin egen skull som för andras. Jag är dessutom i sitsen att jag söker jobb och i bloggvärlden har man chans att bli sedd, om man vill, man skapar många kontakter. Det är ett givande och tagande. Ett positivt sådant.

    Vissa gillar det man visar, andra inte, men jag brukar säga, alla bloggar har NÅGOT som faller NÅGON i smaken! Keep on blogging, jag gillar din stil och din smak! Mari.

    SvaraRadera